Friday 2 November 2012

Luahan Hati

Aku baru sahaja pulang dari tempat kerja... Penat sangat...

Tadi aku buat kerja sambil menangis... Aku cuba tahan... Namun tak berjaya... Wajah aku yang ceria jadi muram...

Aku teruskan kerja... Airmata aku mengalir... Tiada siapa yang dengar aku menangis, biarlah ini ujian... Aku cakap pada diri aku yang aku boleh... Pengalaman adalah perkara yang mematangkan, aku tahu pengalaman ini akan digunakan saat menghadapi alam pekerjaan yang sebenar memandangkan ini adalah platform aku untuk menghadapi hari-hari pekerjaan yang akan datang nanti...

Kena maki, kena marah, kena tegur, kena hadapi karenah rakan sekerja, kena hadapi pelanggan dan semuanya tentang kerja adalah perkara biasa... Tapi, aku pun tak tahu mengapa aku menangis tadi... Alhamdulillah lega rasanya bila menangis... Aku harus jadi matang, tabah... Inilah dugaan, tiada dugaan maka tiada makna sesebuah kehidupan...

Aku akui aku memerlukan teman untuk mendengar luahan hati aku saat ini tapi biarlah ia terpendam, lama-lama hilang jua... Sakit dan perit itu lumrah kehidupan, aku selalu meyakinkan diri aku bahawa di sebalik tangisan awan, adanya pelangi yang indah tersembunyi...

Yang penting 5hb adalah tarikh hari lahir aku... Tapi nak sambut dengan siapa ya? Tiada teman... Haha...

Terimalah puisi ciptaan aku sendiri, assignment semester lepas untuk subjek Gaya Bahasa...

Perpisahan Takdir Tuhan

Dulu,
Kita selalu ketawa,
Gembira bersama,
Menangis kerna luka.

Kini,
Kau tiada lagi,
Untuk mengisi hari-hari sepi,
Mengusap tangis ini.

Selalu,
Mataku berkaca,
Berlinangan airmata,
Ingat kisah kita.

Ingatlah,
Pertemuan dan perpisahan,
Memang lumrah kehidupan,
Mencipta album kenangan.

Mungkin,
Ini takdir-Nya,
Bukan milik kita,
Sebuah kehidupan nyata,
Aku pasrah jua redha.


Namun,
Aku meminta sering,
Untuk ada tenang,
Saat aku terbayang,
Dirimu datang.

Kau,
Menyerap tangisku,
Mendakap erat rinduku,
Namun semua itu hanya igauanku.

Siapa,
Ingin diuji,
Cara sebegini,
Hingga hati dilukai.

Kerna,
Permulaan memberi erti,
Pengakhiran memberi mati,
Sehingga aku sendiri,
Berkelahi dengan mimpi,
Engkau akan kembali.

3 comments:

  1. Puisi yang indah Araf..berbakat awk ya...
    menyusun setiap kata berbaris madah
    setiap garis terbaris erti dan makna..
    Teruskan :D

    ReplyDelete
  2. tq awak... sy amik bidang penulisan...

    ReplyDelete
  3. nak atau tak.. hidup kena tempuh jugak. tutup telinga n bejalan ke depan. buka telinga untuk mereka yg nak ada dan sentiasa dengan kita. chill :)

    ReplyDelete